GRAND ONE 2024 | PARAS SOMEPRESENSSI

Erilaista sisältöä sähköstä  

 

Vau, mainos voi olla tosiaan myös tällainen!
Nostaa minun silmissäni brändiä paljon enemmän
kuin tyhjänpäiväiset mainoslauseet.


Instagram-käyttäjä, 2023

Low interest to high interest!

Vaasan Sähkön tavoitteena somessa on olla positiivinen ilahduttaja, se erilainen toimija. Pelkkien kuluneiden sähkönsäästövinkkien sijaan Vaasan Sähkön fiideistä löytyy ihan toisenlaista energiaa kuin mihin toimialalla on totuttu! Erityisesti viime aikoina sähköyhtiöiden viestit ovat harvoin ilahduttaneet - Vaasan Sähkö on somessa piristävä poikkeus.

Vaasan Sähkön somestrategian ytimessä on olla mukana kohderyhmän arjessa siellä, missä hekin ovat. Vaasan Sähkö on säkenöinyt Facebookissa ja Instagramissa jo pitkään, ja vuonna 2023 otimme haltuun myös TikTokin. 

Vaasan Sähkön brändipersoona somessa:
Sympaattinen ilahduttaja, selkeyttäjä ja uudistaja

Eri kanavissa viihdytään eri tavoilla, ja se huomioidaan Vaasan Sähkön sisällöissäkin. Jokaiseen kanavaan suunnitellaan juuri niiden ominaisuuksia parhaiten hyödyntävää sisältöä. Kekseliäät konseptit rytmittävät Vaasan Sähkön somesisällön tuotantoa. Otamme myös synergiahyödyt irti aina silloin, kun mahdollista.

Olipa kanava mikä hyvänsä, Vaasan Sähkön sisällöt erottuvat kilpailijoista poikkeuksellisella pilkkeellä pistorasiassa. Leikkisät, osallistavat ja raikkaan erilaiset sisällöt ovat todistetusti toimineet. Vaasan Sähkön somesisällöt sitouttavat ja konvertoivat yli alan keskiarvojen, kommenttikentät suorastaan pullistelevat kommentteja ja videoissa keskimääräiset katseluajat nousevat korkeiksi.

Vaasan Sähkön Instagram

Vaasan Sähkön Instagram-sivu erottuu kilpailijoista kuin sähkölamppu pimeässä. Siellä vallitsee iloinen tunnelma, joka tarttuu tahtomattaankin.

Viihdyttävät sisällöt yllättävät, tuovat hymyn huulille ja houkuttelevat osallistumaan tykkäyksin ja kommentein. Emoji- ja murresanahaasteita, nimigeneraattoreita ja sähköhaikuja on mahdotonta ohittaa hymyilemättä ja reagoimatta. Sähköstä toki kerrotaan myös, mutta kiinnostavasti, hauskalla otteella ja oivaltavilla kerronnan keinoilla.

Vaasan Sähkön pirteä visuaalinen ilme on Instagram-fiidissä vahvasti läsnä. Sisällöt ovat helposti tunnistettavissa ja sopivat brändiin kuin töpseli pistorasiaan.

Kuvakollaasi sisältää erilaisia vaasansähkö-instagram-julkaisuja. Julkaisut ovat värikkäitä ja sisältävät tekstejä kuten "Syysbingo", "Mitä vaatekappaleita?", "Käyttävätkö aivot sähköä?", ja "Mikä suomalainen biisi?". Yksi postaus esittää kahvia, jossa lukee "Kahvi porisee, aivo sumenee liikaa kofeiinia!". "Halloween-nimigeneraattori" ja "Mikä laite?" ovat myös näkyvillä. Julkaisuissa on emoji-kuvia, värikkäitä taustoja ja humoristista sisältöä.

Vaasan Sähkön Facebook

Vaasan Sähkön Facebook-sivulla meininki on aivan yhtä hyväntuulinen. Vaasan Sähkö ottaa ilon irti Facebookin kätevistä linkkijaoista, ja keskittyy jakamaan seuraajilleen sisältöä, jota on suorastaan pakko klikata. Säpinää syntyy esimerkiksi Vaasan Sähkön suositun asiakaslehti Netten jutuista. Niitä tuotetaan myös suoraan somepotentiaali mielessä pitäen: kukapa voisi vastustaa vaikkapa videomateriaalia kanihypyn SM-kisoista!

Kuten Instagramissa, myös Facebookissa yleisö reagoi reippaasti tykkäyksin ja kommentein. Yhteisömanageroimalla varmistamme, että virtaa riittää myös kommenteissa.

Vaasan Sähkön TikTok

Vaasan Sähkö näkee somessa vain mahdollisuuksia, joten myös TikTokiin lähdettiin reippaalla mielellä ja iloisella asenteella. Kohderyhmä on tietoisesti rajattu nuorempaan ikäpolveen, jolle Vaasan Sähkö ei brändinä ole ollut vielä niin tuttu.

Sähköyhtiö on nuorelle ajankohtainen omaan kotiin muuttaessa. Vaasan Sähkö ottaakin nuorison haltuun tarjoamalla heille elämänohjeita (muista maksaa sähkölasku!) ja huvitusta, esimerkiksi sähkölaitearvuutteluiden ja eläinvideoiden muodossa.

Vaasan Sähkön TikTok on lähestyttävä, konstailematon ja aito - juuri sellainen, joka voittaa Gen Z -sukupolven puolelleen.

Tulokset

Tärkeä osa Vaasan Sähkön menestystä somessa on ollut toimiminen “yhden luukun taktiikalla”. Dingle paitsi suunnittelee ja tuottaa sisällöt, hoitaa myös niiden maksetun mainonnan. Kun sisällöt ja mainonta tehdään saman katon alla, on reagointi ja mainonnan optimointi helppoa eikä ylimääräistä aikaa kulu eri kumppanien kanssa kommunikointiin.

Vaasan Sähkön mainonnassa yhdistellään eri tavoitteita (reach, traffic, engagement) parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi eri kanavissa. Jokaisella sisällöllä on jo suunnitteluvaiheessa selkeä oma ja uniikki tavoite, jota tukemaan mietitään paras mahdollinen kanavakohtainen jalkautus.

Vaasan Sähkön kanavissa on vuoden aikana tavoitettu yli 2,5 miljoonaa uniikkia käyttäjää ja tälle kohderyhmälle Vaasan Sähkön viestit ovat näkyneet yli 25 miljoonaa kertaa. Siinä missä korkea ja kustannustehokas tavoittavuus on tärkeää, emme tee mainontaa vain suuret impressiomäärät silmissä kiiluen. Tärkeämpää on sisältöjen sitouttavuus – haluamme että sisältö pysäyttää, osallistaa, ilahduttaa ja oivalluttaa.  

TikTokissa yli 7 prosenttia saavutetuista ihmisistä pysähtyi katsomaan Vaasan Sähkön videoita yli 6 sekunnin ajaksi. Nopean swaippailun kanavassa tämä on brändiltä erittäin hyvä tulos ja todistaa, että jopa sähköstä voi kertoa pysäyttävällä tavalla.

Kommentteja, tykkäyksiä ja jakoja sisällöt ovat keränneet Metan puolella keskimäärin huikeat 380 kappaletta postausta kohden ja kommentoinnin luvatussa kanavassa TikTokissa luku on vielä paljon korkeampi, 1354 reagointia postausta kohden.

Tarkasteltu aika: 1.2.2023–31.12.2023.

Tekijät

Asiakas: Vaasan Sähkö

Suunnittelu ja tuotanto: Dingle

Mediatoimisto: Dingle

Linkit tileihin: Instagram, Facebook, TikTok