Atria haluaa olla somessa hyvän mielen ruokatalo, joka tekee ruokahetkistä parempia. Suomen suurimman ruokabrändin tavoitteena ei ole enempää eikä vähempää kuin maan paras somepresenssi eri kanavissa omalla alallaan.
Parempi mieli on Atrian tavoitteena paitsi ruokapöydässä, myös sometekemisessä.
Vaikka Atrian somea tehdäänkin rennolla otteella, tavoitteet ovat kunnianhimoisia ja harkittuja. Hyvän ruoan tavoin myös Atrian ruokasisältöjen halutaan herättävän tunteita, rakentavan yhteisöllisyyttä, piristävän arkea ja jättävän hyvän maun.
Atria somessa: Lämmin ja aito, helposti lähestyttävä rento ratkaisija: iloa ja inspiraatiota ruokasisältöihin
Yhdessä laadittu somestrategia ja sen pohjalta laaditut selkeät ja monipuoliset sisältökonseptit antavat hyvät eväät tekemiselle. Tavoitteisiin pyritään monipuolisella kattauksella inspiroivaa ruokasisältöä, viihdyttäviä oivalluksia ja hyödyllistä tuotetietoutta. Atrian somekanavissa tarjoillaan myös ruokatrendejä, vastuullisuusasiaa ja vaikuttajien vinkkejä, ajankohtaista reagointia ja huumoria unohtamatta.
Eri kohderyhmillä on oma makunsa somen suhteen, ja eri sisällöt maistuvat parhaiten kanavakohtaisesti tuotettuina. Pääkanavat ovat Instagram, Facebook ja TikTok. Kanavien erityispiirteistä otetaan kaikki irti, synergiahyötyjä unohtamatta.
Atrian Instagram – inspiroiva ja brändäävä
Atrian Instagram on kanavista kaunein, täynnä toinen toistaan herkullisempia ruokakuvia, jotka houkuttelevat kokkaamaan ja saavat veden herahtamaan kielelle. Ruokatoimittajan tuottama reseptiikka on kuitenkin vain puoli ruokaa, silläAtrian Instagramista löytää monipuolisen kattauksen osallistavaa ja viihdyttävää ruoka-aiheista sisältöä arjen iloksi. Ruokaideoiden lisäksi vastuullisuusaiheet ja kurkistukset Atrian kotitiloille ovat Instan kantavia teemoja.
Instagramin erityispiirteet filttereistä tarroihin ja osallistaviin elementteihin on huomioitu kekseliäästi. Sisällöntuotannon pääpaino on reelseissä ja myös storyja hyödynnetään monipuolisesti.
Atrian Facebookissa ollaan perinteisemmän sometekemisen äärellä. Koko kansan ruokatalon Facebook-sivulla keskitytään aitoon sisältöön, joka saa klikkaamaan, tykkäämään ja kommentoimaan.
Sisällöissä vilahtelevat herkullisten reseptien lisäksi sopivassa suhteessa nostalgia, tuote-esittelyt ja kurkistukset Atrian kulisseihin.
Atrian TikTok – viihdyttävä ja opettava
Ensimmäiseen kotiin muuttaneet nuoret ovat yksi Atrian tärkeimmistä kohderyhmistä. Gen Z tavoitetaan tietenkin TikTokissa, jonne Atria on lähtenyt kokeilevalla ja innostuneella asenteella.
Näppärät ja nopeat reseptit ovat Atrian TikTok-sisältöjen pihvi, mutta myös perusreseptiikkaan on panostettu – nuorethan käyttävät kanavaa myös hakukoneen tavoin. Eniten kommentteja kirvoittaa kuitenkin suoraan TikTok-trendejä hyödyntävä huumorisisältö.
Monia Tikokin reseptisisältöjä hyödynnetään ristiin myös Instagramin reelsien puolella, jossa nopeatempoinen vertikaalivideo on omiaan tavoittamaan ne, joita TikTokin kautta emme tavoita.
Tulokset eivät jätä nälkäiseksi
Atrian, Dinglen ja mediatoimisto Wavemakerin yhteistyö on osoittautunut somessa todelliseksi menestysreseptiksi, jossa tulokset puhuvat puolestaan: Atrian sisällöt tavoittavat tehokkaasti miljoonia suomalaisia säännöllisesti eri kanavissa sekä kirvoittavat positiivista palautetta.
Ajatuksella ja ammattitaidolla laaditut reseptit ja kekseliäät kerronnankeinot eivät ole jääneet yleisöltä huomaamatta, minkä vahvistaa myös kasvu sitouttavuudessa. Vajaan vuoden aikana Atrian eri sisältöihin on somessa jollakin tavalla reagoitu lähes 5 miljoonaa kertaa ja esimerkiksi TikTokissa postaukset keräävät keskimäärin lähes 2000 erilaista reaktiota aina tykkäyksistä tallennuksiin.
Tarkasteltu aika: 1.2.–31.12.2023.
4 457 000
tavoitettua käyttäjää
163 miljoonaa
näyttökertaa
4 906 397
tykkäystä, kommenttia, jakoa ja tallennusta
126 000
seuraajaa
3
kanavaa
Tekijät
Asiakas: Atria Suunnittelu ja tuotanto: Dingle Mediatoimisto: Wavemaker Linkit tileihin: Instagram, Facebook, TikTok