”En käytä usein filttereitä, mutta kun käytän, se on Atrian pinaattilettufiltteri.”
Instagram-käyttäjä, 2023
Lähtökohta
Atrian suosituin valmisruokatuote, pinaattiletut, ansaitsee oman juhlansa, onhan näitä vihreitä koko kansan herkkulättyjä valmistettu jo vuodesta 1971. Legendaarisen eineksen suosio on säilynyt vankkumattomana jo yli 50 vuotta, ja näitä vihreitä herkkuja valmistuu Atrian Nurmon tehtaalla vuoden aikana 229 950 000 kappaletta. Aikamoista!
Suuren kansansuosion vuoksi päätimme luoda Atrian pinaattiletulle oman kansallisen juhlaviikkonsa. Pinaattilettuviikon ajankohdaksi valittiin vihreä ja pirteä toukokuun loppu. Kampanjaviikolla 22 pinaattiletuille saatiin lisänostetta TV-sarja Snackmastersista, jossa suosikkilätylle oli pyhitetty kokonaan oma jakso.
Pinattilettuviikon tavoitteeksi asetettiin yleisön osallistaminen ja bränditunnettuuden kasvattaminen. Ennen kaikkea kuitenkin haluttiin tehdä arkiruoasta hauskaa ja viihdyttävää sisältöä – hyvä sisältö, parempi mieli!
Luova ratkaisu
Pinaattilettujen ikiomaa juhlaviikkoa vietettiin erityisesti Atrian Facebookissa ja Instagramissa. Kanavia haluttiin käyttää mahdollisimman monipuolisesti ja niiden uniikkeja ominaisuuksia hyödyntäen, jotain aivan uutta luoden.
Atrian Instagramiin loihdimme brändin ensimmäiset AR-filtterit: koukuttavan pinaattilettujen popsimispelin ja uniikin mahdollisuuden yhdistää oma naamansa lempparilättyyn. Eikä siinä vielä kaikki: tunnistettava einesherkku ikuistettiin myös Atrian omiin Instagram-tarroihin.
Herkullista ruokasisältöäkään ei unohdettu, sillä kehitimme pinaattilettujen päänmenoksi myös kekseliästä reseptiikkaa. Erityisesti pinaattilettutaco-resepti toi perinteiseen einekseen sellaista uutta twistiä, joka puri myös suosikkikanava TikTokissa.
Pinaattilettufanien paras herkkuhetki löytyi Atrian Facebookista - arvontojen luvatusta kanavasta. Siellä pistimme pystyyn vastustamattoman arvonnan, jossa yksi onnekas saattoi voittaa pinaattilettuja koko vuodeksi. Nam!
INSTAGRAMIN AR-FILTTERIT
AR-filtterit ovat brändeiltä vielä varsin alihyödynnetty keino sitouttaa ja kohdata kuluttaja. Edelläkävijän roolissa Atrialle luotiin osana pinaattilettuviikkoa omat AR-filtterit, joiden avulla pinaattiletun esittely onnistui luovalla ja uniikilla tavalla.
Sillä kukapa meistä ei haluaisi olla hetken aikaa pinaattilettu?
Pinaattilettuja koko vuodeksi? Liian hyvää ollakseen totta. Ei Atrian Facebookissa, jossa vuoden herkullisin arvonta keräsi yli 1500 osallistumista ja roppakauppalla tarinoita siitä, miten ihmiset tätä vihreää herkkua yleensä nauttivat.
ATRIA-TARRAT
Atrialta löytyy Instagramista tietenkin oma tarrakokoelma, joiden avulla sekä kuluttajat että Atria itse voi rikastaa jakamiaan sisältöjä.
Juhlaviikon kunniaksi myös pinaattilettu pääsi osaksi Atrian tarravalikoimaa.
Tulokset
Kampanjan tulokset olivat silkkaa rautaa. Tavoitteessa onnistuttiin yli odotusten, ja kommenttien perusteella pinaattilettuviikon sisällöt herättivät sekä hilpeyttä että himoa pinaattilettuihin.
Pinaattiletut ovat tulleet jäädäkseen – sekä suomalaisten ruokapöytiin ettäjuhlaviikoksi suomalaisten pinaattiletturakastajien kalentereihin.
Kampanja-aika: 15.5.–15.6.2023.
3066
tykkäystä, kommenttia, jakoa ja tallennusta
1,6 miljoonaa
tavoitettua käyttäjää
1500
arvontaan osallistujaa
2
uutta fillteriä
4,9 miljoonaa
näyttökertaa
Tekijät
Asiakas: Atria Suunnittelu ja tuotanto: Dingle Mediatoimisto: Wavemaker