Abloy on ikoninen suomalainen brändi, joka tunnetaan huipputeknologisista lukitusratkaisuistaan ja innovatiivisuudestaan. Vuonna 2024 Abloy valittiin arvostetuimmaksi brändiksi Suomessa.
Abloy halusi luoda joulukampanjan, joka koskettaisi sydämiä niin Suomessa kuin maailmalla. Tervehdyksen, joka puhuttelisi yhtä lailla omaa henkilöstöä, ulkoisia sidosryhmiä ja suurta yleisöä.
Kampnajan haluttiin heijastavan Abloyn arvoja – luottamusta, laatua ja innovatiivisuutta – ja välittää samalla ripaus joulun taikaa ympäri maailmaa.
Insight
Lahjat ovat olennainen osa joulua kaikkialla maailmassa. Ne edustavat iloa, läheisyyttä ja hetkiä, jotka jäävät mieleen. Niiden turvallinen säilyttäminen ennen aattoa korostaa lahjojen merkitystä – ja tekee näin ollen lahjavaraston. avaimesta keskeisen elementin joulun onnistumisessa.
Abloy on ollut mukana ihmisten arjessa lähes 120 vuotta, edustaen luottamusta, laatua ja kestävyyttä. Kun mietittiin, kuka voisi parhaiten edustaa näitä samoja arvoja ja tuoda kampanjaan sen tarvitseman tunnistettavuuden, vastaus oli lopulta itsestäänselvä. Kampnajavideon päätähdeksi valikoitui kansainvälisesti tunnetuin suomalainen, universaalisti rakastettu globaali supertähti.
Joulupukki.
Luova ratkaisu
Kampanjan sydämenä sykkii video, joka sijoittuu Rovaniemellä sijaitsevaan Joulupukin kammariin. Perinteinen ja tunnistettava joulutarinan miljöö, suomalainen talvimaisema sekä joulupukki ja tontut luovat lämpimän tunnelman. Tarinaan tuo kuitenkin modernin ja yllättävän elementin Abloyn älyavain.
Videossa haluttiin tuoda mukaan menneiden satujen taianomaista tunnelmaa. Tätä korostettiin runomuotoisella voice-overilla, joka sitoo tarinan yhteen. Voice-over alkaa satujen klassisella tyylillä: "Once upon a time, in the far northern lands, Elves were preparing for Christmas, making festive plans."
Pelillistetyn elementin avulla katsojia aktivoitiin osallistumaan kampanjaan. Mobiilipeli "Tontun avainjahti" kutsui pelaajia keräämään avaimia, joista jokainen kartutti lahjoitussummaa hyväntekeväisyyteen. Pelillä kerättiin yhteensä 6500 euroa Hope ry:lle, tukien vähävaraisten perheiden ja lasten joulua.
Insight
Lahjat ovat oleellinen osa joulua joka puolella maailmaa. Ne symboloivat antamisen ja saamisen iloa, tuovat läheisiä yhteen ja luovat ikimuistoisia hetkiä.
Lahjojen säilyttäminen turvallisesti ja usein piilossa ennen joulua korostaa niiden merkitystä – ja täten lahjasäilön avaimen rooli on ratkaiseva koko joulun onnistumisessa. Tämä avain on portti joulun taikaan ja varmistaa, että kaikki tärkeät lahjat päätyvät oikeaan paikkaan juuri oikealla hetkellä.
Luottamusta, laatua ja kestävyyttä edustava yhtiö on ollut mukana ihmisten arjessa lähes 120 vuotta. Näitä arvoja haluttiin korostaa joulunajan kampanjassa, joka yhdistää Abloyn juuret ja teknologiset innovaatiot.
Kampanjan päätähti, joulupukki, symboloi samoja arvoja: luotettavuutta, perinteitä ja turvallisuutta. Joulupukin ja Abloyn yhdistäminen luo voimakkaan siteen, joka resonoi sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yleisössä.
INSTAGRAMIN AR-FILTTERIT
AR-filtterit ovat brändeiltä vielä varsin alihyödynnetty keino sitouttaa ja kohdata kuluttaja. Edelläkävijän roolissa Atrialle luotiin osana pinaattilettuviikkoa omat AR-filtterit, joiden avulla pinaattiletun esittely onnistui luovalla ja uniikilla tavalla.
Sillä kukapa meistä ei haluaisi olla hetken aikaa pinaattilettu?
Pinaattilettuja koko vuodeksi? Liian hyvää ollakseen totta. Ei Atrian Facebookissa, jossa vuoden herkullisin arvonta keräsi yli 1500 osallistumista ja roppakauppalla tarinoita siitä, miten ihmiset tätä vihreää herkkua yleensä nauttivat.
ATRIA-TARRAT
Atrialta löytyy Instagramista tietenkin oma tarrakokoelma, joiden avulla sekä kuluttajat että Atria itse voi rikastaa jakamiaan sisältöjä.
Juhlaviikon kunniaksi myös pinaattilettu pääsi osaksi Atrian tarravalikoimaa.
Tulokset
Kampanjan tulokset olivat silkkaa rautaa. Tavoitteessa onnistuttiin yli odotusten, ja kommenttien perusteella pinaattilettuviikon sisällöt herättivät sekä hilpeyttä että himoa pinaattilettuihin.
Pinaattiletut ovat tulleet jäädäkseen – sekä suomalaisten ruokapöytiin ettäjuhlaviikoksi suomalaisten pinaattiletturakastajien kalentereihin.
Kampanja-aika: 15.5.–15.6.2023.
3066
tykkäystä, kommenttia, jakoa ja tallennusta
1,6 miljoonaa
tavoitettua käyttäjää
1500
arvontaan osallistujaa
2
uutta fillteriä
4,9 miljoonaa
näyttökertaa
Tekijät
Asiakas: Atria Suunnittelu ja tuotanto: Dingle Mediatoimisto: Wavemaker