GRAND ONE 2025 | PARAS KAMPANJA

Abloy: Unlocking Christmas

Lähtökohta

Abloy on ikoninen suomalainen brändi, joka tunnetaan huipputeknologisista lukitusratkaisuistaan ja innovatiivisuudestaan. Vuonna 2024 Abloy valittiin arvostetuimmaksi brändiksi Suomessa.

Abloy halusi luoda joulukampanjan, joka koskettaisi sydämiä niin Suomessa kuin maailmalla. Tervehdyksen, joka puhuttelisi yhtä lailla omaa henkilöstöä, ulkoisia sidosryhmiä ja suurta yleisöä.

Kampnajan haluttiin heijastavan Abloyn arvoja – luottamusta, laatua ja innovatiivisuutta – ja välittää samalla ripaus joulun taikaa ympäri maailmaa.

Punainen lahjapaketti, jossa on keltainen ja oranssi nauha.
Pakkaus punaisella ja oranssilla lahjapaketilla, jossa on nauha.
Punainen lahjapakkaus, jossa on oranssi nauha ja rusetti.

Insight

Lahjat ovat olennainen osa joulua kaikkialla maailmassa. Ne edustavat iloa, läheisyyttä ja hetkiä, jotka jäävät mieleen. Niiden turvallinen säilyttäminen ennen aattoa korostaa lahjojen merkitystä – ja tekee näin ollen lahjavaraston. avaimesta keskeisen elementin joulun onnistumisessa.

Abloy on ollut mukana ihmisten arjessa lähes 120 vuotta, edustaen luottamusta, laatua ja kestävyyttä. Kun mietittiin, kuka voisi parhaiten edustaa näitä samoja arvoja ja tuoda kampanjaan sen tarvitseman tunnistettavuuden, vastaus oli lopulta itsestäänselvä. Kampnajavideon päätähdeksi valikoitui kansainvälisesti tunnetuin suomalainen, universaalisti rakastettu globaali supertähti.

Joulupukki.

Punainen lahjapaketti oranssilla nauhalla.
Punainen ja vaaleanpunainen lahjapaketti oranssilla rusetilla.
Punainen lahjapaketti oranssilla nauhalla ja rusetilla.

Luova ratkaisu

Kampanjan sydämenä sykkii video, joka sijoittuu Rovaniemellä sijaitsevaan Joulupukin kammariin. Perinteinen ja tunnistettava joulutarinan miljöö, suomalainen talvimaisema sekä joulupukki ja tontut luovat lämpimän tunnelman. Tarinaan tuo kuitenkin modernin ja yllättävän elementin Abloyn älyavain.

Videossa haluttiin tuoda mukaan menneiden satujen taianomaista tunnelmaa. Tätä korostettiin runomuotoisella voice-overilla, joka sitoo tarinan yhteen. Voice-over alkaa satujen klassisella tyylillä:
"Once upon a time, in the far northern lands,
Elves were preparing for Christmas, making festive plans."

Pelillistetyn elementin avulla katsojia aktivoitiin osallistumaan kampanjaan. Mobiilipeli "Tontun avainjahti" kutsui pelaajia keräämään avaimia, joista jokainen kartutti lahjoitussummaa hyväntekeväisyyteen. Pelillä kerättiin yhteensä 6500 euroa Hope ry:lle, tukien vähävaraisten perheiden ja lasten joulua.

Insight

Lahjat ovat oleellinen osa joulua joka puolella maailmaa. Ne symboloivat antamisen ja saamisen iloa, tuovat läheisiä yhteen ja luovat ikimuistoisia hetkiä.

Lahjojen säilyttäminen turvallisesti ja usein piilossa ennen joulua korostaa niiden merkitystä – ja täten lahjasäilön avaimen rooli on ratkaiseva koko joulun onnistumisessa. Tämä avain on portti joulun taikaan ja varmistaa, että kaikki tärkeät lahjat päätyvät oikeaan paikkaan juuri oikealla hetkellä.

Luottamusta, laatua ja kestävyyttä edustava yhtiö on ollut mukana ihmisten arjessa lähes 120 vuotta. Näitä arvoja haluttiin korostaa joulunajan kampanjassa, joka yhdistää Abloyn juuret ja teknologiset innovaatiot.

Kampanjan päätähti, joulupukki, symboloi samoja arvoja: luotettavuutta, perinteitä ja turvallisuutta. Joulupukin ja Abloyn yhdistäminen luo voimakkaan siteen, joka resonoi sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yleisössä.

Punainen ja vaaleanpunainen lahjapaketti, jossa on oranssi rusetti.
Lahjapaketti, puna-oranssi, rusetti päällä.
Punainen lahjapaketti, jossa on oranssi rusetti.
Punainen lahjapaketti keltaisella nauhalla ja rusetilla.
Punainen lahjapaketti, jossa on keltainen nauha ja rusetti.
Punainen lahjapaketti, jossa on oranssi rusetti.

INSTAGRAMIN
AR-FILTTERIT

AR-filtterit ovat brändeiltä vielä varsin alihyödynnetty keino sitouttaa ja kohdata kuluttaja. Edelläkävijän roolissa Atrialle luotiin osana pinaattilettuviikkoa omat AR-filtterit, joiden avulla pinaattiletun esittely onnistui luovalla ja uniikilla tavalla.

Sillä kukapa meistä ei haluaisi olla hetken aikaa pinaattilettu?

KEKSELIÄS

RESEPTIIKKA

Koska hyviä tapoja nauttia pinaattilettuja ei ole koskaan liikaa, keksimme pinaattiletuille juhlaviikon kunniaksi kaksi aivan uudenlaista reseptiä:

Jauhelihatäytteiset pinaattilettutacot avokadokastikkeella (IG + TikTok + FB)

Pinaattiohukaiset puolukka-kinkkumoussella
(FB + IG)

FACEBOOK-

ARVONTA

Pinaattilettuja koko vuodeksi? Liian hyvää ollakseen totta. Ei Atrian Facebookissa, jossa vuoden herkullisin arvonta keräsi yli 1500 osallistumista ja roppakauppalla tarinoita siitä, miten ihmiset tätä vihreää herkkua yleensä nauttivat.

Pienet suolaiset leivonnaiset puulaudalla, päällä crème fraîchea, chiliä ja korianteria. Vieressä limeviipaleita ja chiliä pöydällä. Yksi käsi poimii leivonnaisen.
Pikselöityjä ruokaympyröitä lautasella; teksti: "Mikä tuotteemme on ansainnut oman juhlaviikkonsa?"
Pyörivä pinaattilettu
Teksti "Hyvä ruoka, parempi mieli" valkoisella taustalla.
Atrian animoitu logo
Hävinkki-logo, jossa veitsi, haarukka ja lusikka muodostavat kierrätyskolmion vihreällä taustalla.

ATRIA-TARRAT

Atrialta löytyy Instagramista tietenkin oma tarrakokoelma, joiden avulla sekä kuluttajat että Atria itse voi rikastaa jakamiaan sisältöjä.

Juhlaviikon kunniaksi myös pinaattilettu pääsi osaksi Atrian tarravalikoimaa.

Tulokset

Kampanjan tulokset olivat silkkaa rautaa. Tavoitteessa onnistuttiin yli odotusten, ja kommenttien perusteella pinaattilettuviikon sisällöt herättivät sekä hilpeyttä että himoa pinaattilettuihin.

Pinaattiletut ovat tulleet jäädäkseen – sekä suomalaisten ruokapöytiin että juhlaviikoksi suomalaisten pinaattiletturakastajien kalentereihin.

Kampanja-aika: 15.5.–15.6.2023.

Tekijät

Asiakas: Atria
Suunnittelu ja tuotanto: Dingle
Mediatoimisto: Wavemaker